We scrollen en swipen wat af met z’n allen in ons land. Gemiddeld gebruiken we in Nederland bijna 2 uur (114 minuten) per dag social media. Dag in, dag uit worden we overspoeld met tekst, afbeeldingen en video’s en zijn we allemaal lichtelijk verslaafd geraakt.
De populariteit van een social media platform (kijk naar ClubHouse) kan snel veranderen, dus als ondernemer is het belangrijk om deze ontwikkelingen in de gaten te houden. Alleen op die manier kun je tijdig jouw strategie aanpassen, zodat je wel inzet op de juiste kanalen.
Welk social media platform kun je het beste inzetten voor jouw social media marketing?
Welk social media platform het beste past bij jouw bedrijf hangt natuurlijk af van de doelgroep en jouw ambities en doelstellingen. Wie wil je bereiken en op welke kanalen zijn zijn vertegenwoordigd? Elk social media kanaal heeft zijn eigen unieke kenmerken en demografische samenstelling van gebruikers.
Hieronder een overzicht van de meest populaire social media platforms op dit moment en waarvoor ze ingezet kunnen worden:
• Facebook: Facebook is nog steeds een van de beste platformen om een breed publiek te bereiken dankzij het enorme aantal gebruikers en gerichte advertentiemogelijkheden. Het is geschikt voor bijvoorbeeld het genereren van leads of het vergroten van de merkbekendheid.
Over het algemeen bestaat de Facebook-gebruikersgroep uit oudere generaties, waarbij de grootste leeftijdsgroep tussen de 35 en 60 jaar valt.
• Instagram: Dit platform is vooral geschikt voor beeld- en videomarketing. Het is een goede keuze voor merken die visueel aantrekkelijke producten of diensten aanbieden en die willen profiteren van de groeiende trend van influencer marketing. Het publiek op Instagram bestaat voornamelijk uit de jongere generatie, ongeveer tussen de 15 en 45 jaar oud.
• LinkedIn: LinkedIn is een zakelijk platform met een grote gebruikersbasis van professionals. Het is een goede keuze voor B2B-bedrijven die willen netwerken met andere bedrijven of hun kennis willen delen met bijvoorbeeld blogs en kennisartikelen.
Een bedrijfspagina op LinkedIn is ook goed voor ’online reputation management’. Als iemand je bedrijf zoekt via bijvoorbeeld Google, komt de bedrijfspagina op LinkedIn vrijwel altijd als één van de eerste zoekresultaten naar boven. Zorg daarom dat je een goed verzorgde, up-to-date pagina hebt.
• TikTok: TikTok is een snelgroeiend platform met een groot aantal jonge gebruikers. Maar vergis je niet, ook oudere leeftijdsgroepen weten het platform steeds meer te vinden. Ook bedrijven spelen hier meer en meer op in.
Het is geschikt voor merken die willen inspelen op de trend van korte videomarketing. Het amusement gehalte op TikTok is erg hoog, dus denk goed na of jouw merk of product hier op het juiste podium staat.
• YouTube: Dit is het grootste videoplatform ter wereld, geschikt voor videomarketing. YouTube wordt met name gebruikt om langdurige en inhoudelijke content te delen, maar is tegenwoordig ook te vinden als ‘YouTube Shorts’: korte video’s a la TikTok of Instagram Reels om de volgers te voorzien van korte, aantrekkelijke video’s.
Het is belangrijk om te beseffen dat geen enkel platform het beste is voor iedereen, en dat je misschien meerdere platforms nodig hebt om je doelstellingen en doelgroep te bereiken. Analyseer je doelgroep en doelstellingen grondig voordat je beslist welk(e) platform(s) je gaat gebruiken.
Wil jij jouw social media uitbesteden?
Neem dan contact met me op.