Het aantal mensen in Nederland dat social media gebruikt is ontzettend hoog. Volgens de laatste cijfers gebruiken 14,1 miljoen mensen in Nederland social media en zijn alle leeftijdsgroepen gemiddeld langer actief, zo’n 114 minuten per dag!
Als bedrijf kun je social media effectief inzetten om je marketingdoelstellingen te realiseren. Ben je benieuwd naar hoe je social media marketing aanpakt? In deze blog geef ik je hier antwoord op, zodat jij direct aan de slag kunt met de strategie voor jouw bedrijf.
Waarom is social media marketing zo belangrijk voor jouw bedrijf?
De cijfers hierboven zeggen genoeg. Eigenlijk geeft dit het antwoord al op deze vraag. Het kan namelijk niet anders dan dat jouw (potentiële) klanten ook aanwezig zijn op social.
En daarom heeft het ontzettend veel voordelen ⬇️
-
Het vergroten van je naamsbekendheid
Je kunt de bekendheid van je bedrijf vergroten door het gebruik van social media. Door een unieke aanpak en content maakt die past bij je bedrijf, zul je automatisch nieuwe leads aantrekken. Na het opbouwen van een stevige basis is het van groot belang om aandacht te besteden aan de klantrelatie door middel van interactie met je doelgroep. -
Meer interactie met jouw doelgroep
Met social media kun je veel gemakkelijker je (potentiële) klanten bereiken omdat ze er dagelijks mee bezig zijn. Het is daarom een uitstekende manier om meer interactie met je doelgroep te creëren.
Ga het gesprek met ze aan, luister naar hun meningen en betrek ze bij jouw merk. Niet te vergeten is dat consumenten tegenwoordig graag zelf bepalen waar en wanneer ze producten en diensten aanschaffen. Hierdoor is het gebruik van online platformen sterk toegenomen. Als ondernemer is het dan ook van groot belang om online actief te zijn. -
Adverteren met zichtbare resultaten
Door te adverteren op social media, bereik je een groter publiek tegen lagere kosten dan bij andere, meer traditionele, media. Bovendien kun je gericht adverteren, waardoor je beter inspeelt op de wensen van jouw doelgroep. Bovendien kun je zien hoeveel mensen je bereikt hebt en of je campagne effect heeft gehad.
Wat levert het je op?
Aan de hand van je doelstelling in je social media marketingstrategie (hierover meer in de volgende paragraaf) zijn dit een aantal factoren die je zou kunnen bereiken:Natuurlijk, je bent ondernemer dus vooral benieuwd naar wat dit je nu precies oplevert allemaal.
Aan de hand van je doelstelling in je social media marketingstrategie (hierover hieronder meer daarover) zijn er een aantal zaken die je hiermee zou kunnen bereiken.
- Verhoog je bereik, creëer een groter publiek
- Maak een grotere impact op social media door het verhogen van je engagement – door bijvoorbeeld het verzamelen van likes, reacties, views en/of saves.
- Meer kliks naar bijvoorbeeld je website of (leadformulier)
- Opbouw van trouwe volgers
- Meer leads, meer klanten , meer omzet
Social media marketingstrategie
Goede social media marketing begint met een juiste strategie. Hierdoor krijg je inzicht in welke platforms en content het meest geschikt zijn voor jouw specifieke doelgroep en doelen.
Het is belangrijk om eerst een goed onderzoek te doen naar jouw doelgroep, concurrentie en te kijken naar de stand van zaken van jouw eigen social media kanalen. Vervolgens bepaal je de strategie, waarbij de volgende aspecten bepaald moeten worden:
- Doelstelling: wat wil je bereiken met social media?
- Doelgroep: wie wil je bereiken met je boodschap op social media?
- Centrale boodschap: wat is de belangrijkste boodschap die je over wil brengen om je doel te bereiken?
- Platformen: welke kanalen ga je daarvoor inzetten?
- KPI’s (key performance indicators): hoe ga je meten of je jouw doelstellingen bereikt hebt?
Social media marketing uitbesteden
Het beheer van social media vraagt veel tijd en energie. Je weet dat je als bedrijf ‘iets’ met social media ‘moet’ maar je hebt geen idee waar te beginnen en al helemaal niet hoe je dit consequent moet aanpakken. Wel is het onmisbaar als het gaat om het vergroten van je online zichtbaarheid en het bereiken van jouw doelgroep. Ik richt mij op het beheer van social media voor de lokale & regionale MKB-er.
Jouw social media uitbesteden? Neem contact met me op!