Met jouw bedrijf meer volgers op instagram? Dat wil toch elke ondernemer! Wereldwijd heeft instagram zo’n 1,3 miljard gebruikers. Bijna 71% van de gebruikers is jonger dan 35 jaar. Gemiddeld is een gebruiker op de app zo’n 53 minuten per dag actief.
Het is een ideaal platform waarmee je goed kunt werken aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Meer zichtbaarheid betekent meer potentiële klanten bereiken, een band ombouwen en uiteindelijk meer omzet. Maar hoe pak je dit aan? In deze blog geef ik je 10 tips om alvast mee aan de slag te gaan!
-
-
Zorg ervoor dat je naam goed is en vindbaar door specifieke zoektermen te gebruiken
Bijvoorbeeld als je een personal trainer bent, moet je dit in je naam vermelden. Dit maakt het makkelijker voor mensen om je te vinden. -
Maak je biografie helder en overzichtelijk
Je kunt maar één keer een eerste indruk maken; dus zorg ervoor dat alles is ingevuld en actueel is. Zorg dat de biografie in het kort precies weergeeft waar jouw bedrijf voor staat.
Je hebt niet veel plaats voor je tekst, dus neem de tijd om een pakkende en bondige bio te formuleren. Gebruik daarin zoveel mogelijk trefwoorden waar jouw potentiële klanten op zoeken. -
Gebruik een opvallende profielfoto
Dit kan bijvoorbeeld een foto van jezelf met een opvallende achtergrond zijn of een logo met een opvallende achtergrond. Maak gebruik van opvallende kleuren om op te vallen en om meer autoriteit uit te stralen. -
Post regelmatig
Hoe vaak je precies moet posten, hangt af van het soort account en niche waarin je actief bent. Als richtlijn kun je 2-4 posts per week aanhouden.
Te veel posten kan als spam overkomen, te weinig betekent dat je volgers niet genoeg content krijgen. Als het moeilijk is om genoeg waardevolle of interessante posts te maken, kun je ook minder vaak posten. -
Post content waar waar je ideale klant behoefte aan heeft
Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is verstandig om te achterhalen aan welke content je volgers precies behoefte hebben. De enige manier om dit te achterhalen, is om het uit te proberen en te testen.
Post regelmatig over verschillende onderwerpen binnen jouw vakgebied. Je ziet vanzelf welke onderwerpen het goed doen en welk soort info het minder doet.Check daarnaast regelmatig je statistieken. Die vind je via je profiel. Klik op het balkje ‘Statistieken’. Daar kun je van alles bekijken.
Ben je verrast? Wat zegt dit over wat jouw publiek wil? Wat ga je meer doen? Wat minder? Maak notities van je bevindingen en gebruik deze informatie. -
Ga aan de slag met reels
Reels zijn vermakelijke, toffe video’s waarin je op creatieve wijze je merkverhaal kunt vertellen. Bovendien kunnen de video’s worden ontdekt door mensen die je bedrijf mogelijk interssant vinden.
Het is een functie die Instagram min of meer heeft gekopieerd van TikTok. Hierbinnen kun je muziek, tekst en gifjes toevoegen. Het is een ideale manier om meer bereik te creëren. Deze video’s zijn onder meer vindbaar via de ‘explore pagina’, de feed en onder bepaalde hashtags.Eenmaal geplaatste Reels blijven lang zichtbaar. Ze kunnen zelfs weken na het posten nog zichtbaar zijn. Het is zeker de moeite waard om deze leuke nieuwe functie in te zetten voor meer zichtbaarheid en voor meer volgers.
-
Maak werk van je story’s
Je volgers krijgen jouw verhaal bovenaan hun nieuwsfeed te zien. Dit biedt je de mogelijkheid om een band met hen op te bouwen. Dit is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen je blijven volgen of uit eindelijk een actie uit gaan voeren.
Door dagelijks actief te zijn met je verhalen, werk je aan het opbouwen van deze band en voeg je waarde toe aan je account, omdat je volgers meer betrokken zijn. -
Zet in op interactie
Interactie is alles in social media marketing. Het draagt enorm bij aan je zichtbaarheid. Ga actief de interactie aan met anderen op Instagram. Sommigen plaatsen alleen hun posts en doen verder zelf weinig aan interactie op dit platform. Dat is echt een gemiste kans.
Reageer op iedereen die reageert op jouw posts. Beantwoord alle vragen die gesteld worden en toon op die manier je interesse en deel zo je expertise. Daarnaast is het slim om posts van experts op jouw vakgebied te liken en erop te reageren. Doe je dit regelmatig; dan ga je opvallen bij die anderen.
Zo bouw je een band op met deze personen die tot mooie dingen kan leiden zoals interessante en leuke samenwerkingen. -
Gebruik relevante hashtags
Hoewel het niet meer zo effectief is als vroeger, werken hashtags nog steeds. Ze dienen nu meer als zoekfunctie. Mensen zoeken tegenwoordig veel op Instagram, dus als je gevonden wilt worden op bepaalde zoekwoorden, kun je deze woorden als hashtags gebruiken.
Instagram plaatst content ook in niches door middel van hashtags. Bovendien kunnen hashtags gevolgd worden, dus als iemand de hashtag volgt die je gebruikt, is de kans aanwezig dat die persoon je post zal zien. -
Plaats overal een call to action bij
Welke actie wil je graag dat mensen ondernemen na het zien van je post? Jij hebt dat vast heel duidelijk voor jezelf, maar de lezer kan dat helaas niet precies weten als jij het er niet duidelijk bij vermeld. Geef je volgers dus precies aan wat jij graag wilt dat ze doen.
Wil je dat ze reageren? Wil je dat ze je post liken? Wil je dat ze je blog gaan lezen?Dat doe je door een call to action in je post op te nemen. Die heeft als doel dat de lezer tot een bepaalde actie overgaat. Het is dus een bericht of een knop met een tekst erop, waar de bezoeker op moet klikken.
Je kunt de call to action plaatsen op de afbeelding die je post of in de bijbehorende tekst. Gebruik hiervoor korte en duidelijke zinnen: ‘Klik op de volgende link’, ‘Vertel in een reactie …’ of ‘Stel je vraag in een reactie …’.
-
Hulp nodig en wil jij jouw social media uitbesteden?
Bel, mail of stuur een Whatsapp en ik kom bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.